Erythema infectiosum

بیماری پنجم چیست؟

بیماری پنجم یا اریتم عفونی یا اریتما اینفکتیوزوم ، یک عفونت ویروسی مسری است که در بین کودکان سنین مدرسه شایع است. بیشتر در اواخر زمستان، بهار و اوایل تابستان شایع است. حدود 50 درصد از بزرگسالان در برابر  بیماری پنجم مصون هستند زیرا در دوران کودکی به آن مبتلا بوده اند، اغلب بدون اینکه بدانند. هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد.

بیماری پنجم سال‌ها پیش زمانی که پنجمین بیماری در فهرست شش بیماری شناخته‌شده ایجاد بثورات در دوران کودکی بود، نام خود را گرفت . بقیه سرخجه، سرخک ، مخملک ، آبله مرغان و روزئولا اینفانتوم هستند .

پنجمین علائم بیماری

در کودکان، علائم بیماری پنجم اغلب مانند سرماخوردگی شروع می شود. سپس، در عرض 7 تا 10 روز، معمولاً بثورات ایجاد می شود. علائم شایع  بیماری پنجم عبارتند از:

تب خفیف

گرفتگی یا آبریزش بینی

سردرد

گونه های قرمز روشن

بثورات قرمز صاف یا برجسته  ، معمولاً روی بازوها و پاها، که از 2 تا 39 روز طول می کشد و ممکن است خارش داشته باشد. بثورات  از مرکز نواحی قرمز به سمت لبه ها محو می شوند و ظاهر توری به آن می دهند . بثورات می تواند با ورزش، حمام آب گرم، مالش  پوست یا ناراحتی عاطفی عود کند.

شناخته شده ترین علامت اریتم عفونی، بثورات قرمز روی گونه ها است که به نظر می رسد کودک سیلی خورده است. همچنین ممکن است آن را بشنوید که به آن بیماری سیلی روی گونه می گویند. اما همه کودکان مبتلا به  بیماری پنجم دچار بثورات نمی شوند.

این کمتر رایج است، اما برخی از کودکان نیز چنین دارند:

گلو درد

درد مفاصل

تورم غدد

چشم های قرمز

اسهال

راش هایی که شبیه  کبودی یا تاول هستند

این بیماری در نوزادان و بزرگسالان نادر است. بزرگسالان معمولاً بثورات پوستی ندارند، اما علائم جدی تری شبیه آنفولانزا دارند، از جمله:

سردرد

گلو درد

درد عضلانی

درد مفاصل ، به ویژه در دست، مچ دست، زانو و مچ پا

شکم درد

تب

علت بیماری پنجم

اریتم عفونی توسط پاروویروس B19 ایجاد می شود. این پاروویروس فقط انسان را مبتلا می کند. اشکال دیگر این ویروس می تواند سگ ها و گربه ها را آلوده کند.

پنجمین انتقال بیماری

بیماری پنجم از طریق خون و قطرات تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده وارد هوا می شود، پخش می شود . بزرگسالانی که با کودکان خردسال کار می کنند – مانند ارائه دهندگان مراقبت از کودکان، معلمان، و کارکنان مراقبت های بهداشتی – به احتمال زیاد در معرض خطر قرار می گیرند.

با ظهور بثورات، کودکان دیگر مسری نیستند و ممکن است به مدرسه یا مهدکودک بروند . دوره کمون (زمان بین عفونت و علائم یا علائم بیماری) معمولاً 4-14 روز است، اما می تواند تا 21 روز نیز طول بکشد.

پیشگیری از بیماری پنجم

برای محدود کردن شیوع بیماری پنجم در بین کودکان در خانه یا در یک محیط مراقبت از کودک، اقدامات زیر را انجام دهید:

دست ها را اغلب بشویید، به خصوص بعد از پاک کردن یا دمیدن بینی و قبل از تهیه یا خوردن غذا.

غذا، پستانک، بطری، ظروف غذاخوری یا فنجان نوشیدنی را به اشتراک نگذارید.

اگر اسباب‌بازی‌ها به دهان بچه‌ها ختم می‌شوند، اغلب آنها را تمیز و ضدعفونی کنید.

دهان کودکان را نبوسید.

تا حد امکان در فضای باز بازی کنید. انتشار ویروس در داخل خانه که احتمالاً افراد در تماس نزدیک تری هستند، آسان تر است.

مطمئن شوید که بچه ها با هم شلوغ نباشند، به خصوص در زمان چرت زدن.

به کودکان بیاموزید که  در یک دستمال کاغذی (که باید فوراً بیرون انداخته شود) یا داخل آرنج خود (که کمتر از دستانشان باعث انتشار ویروس می شود) و دور از افراد دیگر سرفه یا عطسه کنند.

کودکان مبتلا به اریتم عفونی به طور کلی نیازی به حذف از مراقبت روزانه ندارند  ، زیرا بعید است که پس از  ظاهر شدن بثورات و تشخیص، مسری باشند.

بارداری و بیماری پنجم

اگر نسبت به بیماری پنجم مصونیت ندارید و باردار هستید، اقدامات لازم را برای جلوگیری از عفونت انجام دهید. به عنوان مثال، اگر شیوع بیماری پنجم در محل کار شما وجود دارد، با پزشک خود در مورد اینکه آیا از محل کار در خانه بمانید تا زمانی که فروکش کند صحبت کنید. در خانه، پس از لمس دستمال‌هایی که کودکان آلوده استفاده می‌کنند، دست‌های خود را کاملاً بشویید و سریعاً این دستمال‌ها را دور بریزید. از به اشتراک گذاشتن لیوان یا ظروف نوشیدنی با افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا در معرض آن قرار گرفته اند خودداری کنید.

برخی از پزشکان توصیه می کنند اگر باردار هستید و در معرض ویروس قرار گرفته اید، ایمونوگلوبولین بدهید.

پنجمین تشخیص بیماری

در بیشتر موارد،  بیماری پنجم بر اساس ظاهر علائم معمولی تشخیص داده می شود.

آزمایش  خون می تواند تأیید کند که آیا شما به  بیماری پنجم مبتلا هستید یا خیر، اما اگر سیستم ایمنی سالمی دارید، معمولاً این کار ضروری نیست.

اگر باردار هستید و در معرض بیماری پنجم قرار گرفته اید، ممکن است  برای تعیین اینکه آیا در گذشته به آن مبتلا بوده اید و بنابراین مصون هستید، آزمایش خون داده شود.

اگر در دوران بارداری به بیماری پنجم مبتلا شوید،  می‌توان از آمنیوسنتز یا آزمایشی به نام نمونه‌گیری خون ناف از راه پوست (PUBS) برای آزمایش ویروس در جنین استفاده کرد و در  صورت وجود، میزان کم‌خونی جنینی شدید را مشخص کرد. بیماری پنجم می تواند بر نحوه ساخت گلبول های قرمز خون توسط بدن شما یا بدن کودک شما تأثیر بگذارد و باعث کم خونی شدید شود، اگرچه این امر نادر است.

سونوگرافی می تواند عوارضی مانند تجمع غیرطبیعی مایعات در اطراف  قلب ،  ریه ها یا  شکم را در نوزاد متولد نشده شما بررسی کند . اما در بیشتر مواقع، بیماری پنجم هیچ مشکلی برای کودک شما ایجاد نمی کند.

پنجمین درمان بیماری

هدف پنجمین درمان بیماری کاهش علائم و راحت‌تر کردن شما یا فرزندتان است. هیچ داروی خاصی برای درمان ویروس عامل بیماری پنجم وجود ندارد. پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد:

استامینوفن برای کمک به کاهش تب

ایبوپروفن برای درد مفاصل یا عضلات

آنتی هیستامین برای درمان خارش که ممکن است همراه با بثورات باشد

اگر کم خونی داسی شکل، کم خونی مزمن یا نقص سیستم ایمنی دارید  ، می توانید برای مبارزه با ویروس یک واکسن ایمونوگلوبولین دریافت کنید. همچنین ممکن است نیاز به تزریق گلبول های قرمز داشته باشید.

پنجمین عوارض بیماری

بیماری پنجم معمولاً برای کودکان و بزرگسالان سالم خفیف است و خطر کمی برای سلامتی دارد.

اما در برخی افراد می تواند باعث کم خونی مزمن شود. ممکن است نیاز به انتقال خون داشته باشید که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، احتمال بروز عوارض جدی ناشی از اریتم عفونی بیشتر است. شرایطی که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند شامل لوسمی و سایر سرطان ها، عفونت HIV و پیوند اعضا می باشد.

اگر باردار هستید  و فکر می کنید ممکن است به ویروس مبتلا شده باشید، با پزشک خود تماس بگیرید. نوزادان در رحم معمولاً در صورت ابتلای مادرشان به این ویروس مبتلا نمی‌شوند و نشان داده نشده است که این ویروس باعث نقص مادرزادی می‌شود.

اما اگر جنین آلوده شود، ویروس می‌تواند توانایی تولید  گلبول‌های قرمز خون را کاهش دهد که منجر به شکل خطرناکی از  کم خونی ،  نارسایی قلبی و گاهی  سقط جنین یا مرده‌زایی می‌شود. زنی که در دوران  بارداری به این ویروس مبتلا می شود ، حدود 2 درصد احتمال سقط جنین دارد.

چه زمانی در مورد بیماری پنجم با پزشک خود تماس بگیرید

شما باید زمانی که:

فرزند شما مبتلا به  کم خونی داسی شکل ، هر  کم خونی مزمن دیگر ، یا نقص سیستم ایمنی است و در معرض اریتم عفونی قرار گرفته است یا علائمی از خود نشان می دهد.

شما باردار هستید، نمی‌دانید که آیا نسبت به پاروویروس B19 مصون هستید یا خیر (یا می‌دانید که مصون نیستید)، و با هر کسی که به پاروویروس B19 عفونت دارد در تماس هستید.

بثورات ارغوانی، دردناک، تاول دار یا بیش از 5 هفته طول می کشد.

کودک آلوده شما بسیار بیمار به نظر می رسد یا رفتار می کند.