متخصص زیبایی و پوست و مو

بیماری پوستی کودکان

بیشتر بثورات پوستی که در دوران کودکی رخ می دهند دلیلی برای نگرانی قابل توجهی نیستند، زیرا معمولاً بدون هیچ درمانی به طور خود به خود بهبود می یابند. با این حال، مواردی وجود دارد که بیماری پوستی کودکان نیاز به بررسی و درمان بیشتر توسط متخصص پوست است.

درماتیت پوشک

درماتیت یا راش پوشکی گروهی از بیماری پوستی کودکان است که شامل التهاب پوست در ناحیه پوشک می شود. دلایل مختلفی برای بثورات پوستی مشخصه وجود دارد از جمله:

تماس با محرک ها

رشد بیش از حد مخمر کاندیدا آلبیکنس

تماس با آلرژن ها

بیماری های التهابی پوست مانند درماتیت سبورئیک

درماتیت تماسی تحریکی زمانی رخ می دهد که پوست برای مدت طولانی با هر ماده محرکی مانند ادرار یا مدفوع تماس پیدا کند. باعث ایجاد بثورات قرمز روی پوست می شود که ممکن است متورم شود و ممکن است با ظاهر تاول همراه باشد.

کاندیدا آلبیکنس نوعی مخمر است که به طور طبیعی روی پوست ناحیه کشاله ران وجود دارد. با این حال، می تواند در محیط گرم و مرطوب داخل پوشک بیش از حد رشد کند و منجر به عفونت قارچی شود. این به صورت برجستگی ها یا لکه های قرمز روشن روی پوست ظاهر می شود که ممکن است تشکیل چرک را نیز نشان دهد.

درماتیت آلرژیک زمانی رخ می دهد که واکنش آلرژیک به هر یک از اجزای پوشک مانند نوار چسب یا الاستیک وجود دارد. این باعث ایجاد بثورات قرمز و متورم در ناحیه خاصی می شود که در تماس با آلرژن است.

اگزما

همچنین به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود، اگزما یک بیماری پوستی کودکان است که اغلب در دوران کودکی خود را نشان می دهد. باعث ایجاد لکه های قرمز و خارش دار پوستی می شود که ممکن است هنگام خراشیدن ترشح شود. اگر پوست با مواد محرک تماس پیدا کند، اگزما بدتر می شود.

درماتیت آتوپیک با آلرژی همراه است و معمولاً کودکانی را که سابقه خانوادگی اگزما، آسم و آلرژی دارند، تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً با استفاده از کرم‌های استروئیدی موضعی و داروهای آنتی هیستامین خوراکی کنترل می‌شود.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که منجر به ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته ی پوست می شود که لایه ای از پوسته روی آنها قرار دارد. برخی از کودکان مبتلا با تغییرات خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر برای مدیریت این بیماری به درمان مداوم و طولانی مدت نیاز دارند.

زگیل

زگیل ها معمولا کودکان را درگیر می کنند و به صورت برآمدگی های سخت روی دست ها و پاها ظاهر می شوند. آنها به دلیل تماس با یک ویروس مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. درمان زگیل موضعی است و فقط پوست آسیب دیده را هدف قرار می دهد. هیچ درمان ضد ویروسی خاصی در دسترس نیست.

سلولیت

سلولیت عفونت پوست و بافت زیرین است که منجر به قرمزی و تورم پوست می شود که ممکن است داغ و دردناک شود. این می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد و ممکن است نیاز به درمان آنتی بیوتیکی داشته باشد.

زرد زخم

زرد زخم که به عنوان زخم مدرسه نیز شناخته می شود، یک عفونت پوستی است که باعث ایجاد زخم و تاول می شود. اینها ممکن است بولوز(بیماری‌های خود ایمن تاولی پوست) یا غیر بولوز باشند. به ویژه در کودکان دبستانی رایج است.

درماتوفیتوز

کرم حلقوی یک عفونت قارچی خاص است که باعث می شود یک حلقه قرمز یا نقره ای روی پوست ظاهر شود که ممکن است ملتهب یا پوسته پوسته شود. معمولاً اندام ها را درگیر می کند، اگرچه ممکن است در هر ناحیه ای از بدن رخ دهد.

گال

گال یک بیماری پوستی است که در اثر نقب زدن کنه های ریز در پوست ایجاد می شود. خیلی خارش داره این بیماری معمولاً از طریق تماس طولانی یا مکرر پوستی بین یک کودک آلوده و دیگری منتقل می شود.

سندرم سیلی گونه

سندرم گونه سیلی یک بثورات عفونی شایع در کودکان خردسال است. باعث ایجاد بثورات قرمز روشن در هر دو گونه صورت می شود. هنگامی که بثورات ظاهر می شود، عفونت دیگر مسری نیست و ممکن است کودک به مدرسه برود.

اریتم مولتی فرم

اریتم مولتی فرم معمولاً یک بثورات پوستی خفیف است که در نتیجه واکنش آلرژیک به ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. نقاط متمایز با مرکز قرمز تیره احاطه شده توسط یک حلقه کم رنگ تر که روی دست ها، پاها، اندام ها و بالاتنه ظاهر می شود، مشخصه این بیماری است.

Molluscum Contagiosum

Molluscum contagiosum یک عفونت پوستی ویروسی است که با ظاهر شدن لکه های کوچک و سفت روی پوست که به صورت خوشه ای ایجاد می شوند. معمولا از طریق تماس فیزیکی از کودکی به کودک دیگر منتقل می شود.

پیتریازیس روزیا

پیتریازیس روزآ یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های خارش دار، قرمز و پوسته پوسته می شود که معمولا کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آکنه

آکنه در نوجوانی بسیار شایع است و به دلیل نوسانات سطح هورمونی کودکان در دوران بلوغ ایجاد می شود. آکنه زمانی رخ می دهد که فولیکول ها یا منافذ مو با سبوم یا کراتین مسدود می شوند. اگر کودکان رژیم غذایی ناسالم، بهداشت ضعیف یا سطوح بالای استرس داشته باشند، ممکن است بدتر شود. منافذ مسدود شده می تواند قرمز و متورم شود و ممکن است چرک ترشح کند.