درباره زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است و در حقیقت نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) می باشد و در صورت ابتلا به این ویروس ایجاد می گردد. این بیماری از طریق تماس جنسی و حتی تماس پوست با پوست فرد آلوده به ویروس HPV ؛ به راحتی منتقل می گردد. ( درمان زگیل تناسلی )

به طور کلی عموما زگیل های تناسلی بر روی بافت های مرطوب ناحیه دستگاه تناسلی تأثیر می گذارند.

زگیل های تناسلی در خانم ها ، می توانند روی دیواره های مهبل ، فضای مابین بخش خارجی دستگاه تناسلی و مقعد ، کانال مقعد و دهانه رحم رشد کنند.

در مردان نیز زگیل های تناسلی ، می توانند در قسمت نوک و گردن آلت تناسلی یا مقعد پدیدار گردند.

البته ناگفته نماند که زگیل های تناسلی ؛ می توانند در دهان یا گلوی شخصی که با فرد آلوده به این بیماری رابطه جنسی دهانی داشته است نیز ایجاد شوند.

علائم زگیل تناسلی

شکل ظاهری زگيل تناسلي ، با ظاهر خال و جوش کاملا متفات می باشد و حالتی گوشتی و برجسته و اصطلاحا گل کلمی دارد.

• علائم زگيل تناسلي در مردان : زگيل تناسلي در مردان ، در قسمت انتهای آلت و در واقع دور تا دور ریشه آلت و به صورت خوشه ای مشاهده می گردد.
  • علائم زگيل تناسلي در زنان : زگيل تناسلي در خانم ها بر روی ناحیه تناسلی و نیز نواحی اطراف ورودی واژن مشاهده می شود.

چه عواملی خطر ابتلا به زگيل تناسلی را افزایش می دهند ؟

به طور کلی غالبا افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ، بیش از سایرین در معرض ابتلا به زگيل تناسلي قرار دارند.

اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند خطر آلوده شدن به این بیماری را تشدید کنند که عبارتند از :

• ابتلا به نوعی دیگر از عفونت های مقاربتی
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شرکای متعدد جنسی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری هایی نظیر HIV
  • رابطه جنسی با فردی که از سلامت جنسی او بی اطلاع هستید.

زگیل تناسلی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

چنانچه خود یا شریک جنسی تان ، دچار برآمدگی یا زگیل در ناحیه تناسلی شده اید ؛ سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

زیرا این بیماری در صورت عدم درمان می تواند به سرطان گردن رحم ، سرطان مقعد ، آلت تناسلی و سرطان دهان منتج شود.

البته بیماری زگيل تناسلي همیشه به سرطان منجر نمی شود ، اما به دلیل عوارض حادی که این بیماری به دنبال دارد ؛ توصیه می شود همه افراد فارغ از جنسیت جهت انجام معاینات و آزمایشات لازم به پزشک متخصص مراجعه کنند.

دکتر سینا صفائی متخصص پوست شمال تهران و از برترین و حاذق ترین جراحان و متخصصان پوست استان تهران می باشند ؛ شما عزیزان و همراهان گرامی می توانید جهت دریافت بهینه ترین خدمات درمانی و زیبایی پوست با اطمینان خاطر به کلینیک دکتر صفائی مراجعه فرمائید.

بهترین درمان زگیل تناسلی

بهترین روش برای درمان زگيل تناسلي ؛ به سایز ضایعات ایجاد شده ، تعداد آن ها و نیز تعداد دفعات عود آن بستگی دارد.

در این جا باید متذکر شد که هیچ روشی برای درمان قطعی زگيل تناسلي وجود ندارد و تنها می توان علائم آن را کنترل نمود.

به طور کلی روش های مختلفی برای کنترل زگيل تناسلي وجود دارد ؛ یکی از این روش ها که نتایج قابل قبولی به دنبال دارد ، کرایوتراپی می باشد.

فرآیند کرایوتراپی برای درمان زگیل تناسلی چگونه است ؟

کرایوتراپی زگيل تناسلي با سرعتی نسبتا بالا و تقریبا طی 5 دقیقه انجام می شود.

در روش کرایوتراپی که از آن با اصطلاح فریز کردن نیز یاد می شود ؛ زگیل های تناسلی بدون نیاز به بیهوشی و تحت بی حسی موضعی و با نیتروژن مایع با دمای منفی 180 درجه در بازه زمانی حدودا 5 ثانیه ، فریز شده و به تدریج و  بعد از چند روز می افتند و از بین می روند.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

1. خودداری از داشتن روابط جنسی پر خطر
  2. اجتناب از داشتن رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد
  3. رعایت نکات بهداشتی در زمان برقراری مقاربت جنسی
  4. تزریق واکسن زگيل تناسلي که به اسم واکسن گارداسیل معروف است.
Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
ثبت نام