درباره زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است و در حقیقت نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد. این بیماری از طریق تماس جنسی و حتی تماس پوست با پوست فرد آلوده به راحتی قابل انتقال است. ( درمان زگیل تناسلی )

به طور کلی عموما زگیل های تناسلی بر روی بافت های مرطوب ناحیه دستگاه تناسلی تأثیر می گذارند.

زگیل های تناسلی در خانم ها ، می توانند روی دیواره های مهبل ، فضای مابین بخش خارجی دستگاه تناسلی و مقعد ، کانال مقعد و دهانه رحم رشد کنند.

در مردان نیز زگیل های تناسلی ، می توانند در قسمت نوک و گردن آلت تناسلی یا مقعد پدیدار گردند.

البته ناگفته نماند که زگیل های تناسلی ؛ می توانند در دهان یا گلوی شخصی که با فرد آلوده به این بیماری رابطه جنسی دهانی داشته است نیز ایجاد شوند.

علائم زگیل تناسلی

علائم و نشانه های زگيل تناسلي شامل موارد ذیل است :

1. خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  2. خونریزی در اثر مقاربت جنسی
  3. تورم های کوچک گوشتی به رنگ قهوه ای یا صورتی در ناحیه تناسلی

باید توجه داشت که زگیل های تناسلی ، می توانند به شکل برجستگی های کوچکی ظاهر شوند یا این که ممکن است به صورت چندین زگیل نزدیک به هم بوده و ظاهری شبیه به گل کلم داشته باشند.

لازم به ذکر است در برخی موارد ، ممکن است این زگیل ها بسیار کوچک و مسطح باشند به طوری که قابل مشاهده نباشند.

چه عواملی خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهند ؟

به طور کلی غالبا افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ، بیش از سایرین در معرض ابتلا به زگيل تناسلي قرار دارند.

اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند خطر آلوده شدن به این بیماری را تشدید کنند که عبارتند از :

• ابتلا به نوعی دیگر از عفونت های مقاربتی
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شرکای متعدد جنسی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری هایی نظیر HIV
  • رابطه جنسی با فردی که از سلامت جنسی او بی اطلاع هستید.

زگیل تناسلی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

چنانچه خود یا شریک جنسی تان ، دچار برآمدگی یا زگیل در ناحیه تناسلی شده اید ؛ سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

زیرا این بیماری در صورت عدم درمان می تواند به سرطان گردن رحم ، سرطان مقعد ، آلت تناسلی و سرطان دهان منتج شود.

البته بیماری زگيل تناسلي همیشه به سرطان منجر نمی شود ، اما به دلیل عوارض حادی که این بیماری به دنبال دارد ؛ توصیه می شود همه افراد فارغ از جنسیت جهت انجام معاینات و آزمایشات لازم به پزشک متخصص مراجعه کنند.

دکتر سینا صفائی متخصص پوست شمال تهران و از برترین و حاذق ترین جراحان و متخصصان پوست استان تهران می باشند ؛ شما عزیزان و همراهان گرامی می توانید جهت دریافت بهینه ترین خدمات درمانی و زیبایی پوست با اطمینان خاطر به کلینیک دکتر صفائی مراجعه فرمائید.

Tags: , , , , , , , ,
ثبت نام