مزوتراپی چیست؟

از کلمه یونانی Meso به معنای میان و Therapeia به معنی درمان پزشکی می‌آید و یکی از اعمال پزشکی زیبایی غیر جراحی است .
این روش براساس تزریق مقادیر بسیار جزئی از دارو در لایه های کم عمق پوست بنا نهاده شده است.روشی که در ابتدا بصورت دستی و امروزه با استفاده از وسایل پیشرفته ای بنام گان هاي مزوتراپي که قادر به تنظیم دقیق عمق و مقداردارو در هر بار تزريق میباشد و با حداقل میزان درد و بدون نیاز به بیهوشی و بی حسی، انجام می پذیرد.
محلول های تزریقی مزوتراپی شامل ویتامین ها، املاح، آنزیم ها، عصاره های گیاهی، اسیدهای آمینه، داروها و یا ترکیبی از این مواد است که بر حسب نیاز بیمار، تعیین و تجویز میشود. بر خلاف سایر روشهای طبی، داروها در مزوتراپی مستقیما وارد موضع هدف شده که خود باعث کاهش عوارض و تداخلات داروئی و همچنین کاهش میزان دوز موثر دارو میشود.
چنانچه مزوتراپی توسط یک پزشک دوره دیده انجام شود، دارای ایمنی کامل است.

نمونه های کاربرد مزوتراپی در زیبایی:
*کشیدن پوست صورت (لیفتینگ) و درمان افتادگی صورت و گردن
* رفع پف دور چشم و افتادگی پلک
*رفع تیرگ‍ی دور چشم
* درمان چاقی موضعی بدن، اندام و صورت
* درمان سلولیت و افتادگی پوست اندامها و صورت
* درمان ملاسما و لک حاملگی یا لک صورت
* درمان ریزش مو و تقویت موها
* درمان استریا(ترک خوردن پوست بدنبال حاملگی)
* رفع غبغب زیر چانه و گردن
زمانی که پوست چروک می‌شود، در اصل زیر پوست خالی و پوست دچار شکستگی می‌شود. در این وضعیت استفاده از کرم‌ها و درمان‌های موضعی قادر به کم‌ کردن عمق چروک نیستند و فقط می‌توانند از ایجاد چروک‌های جدید جلوگیری کنند. برای رفع چروک‌های به ‌وجود ‌آمده نیاز به درمان‌های سریع و تهاجمی‌تری مانند اعمال جراحی است. در این مورد تزریق‌های مزوتراپی می‌توانند بسیار کمک‌کننده‌تر باشند.

جوان‌سازی پوست اولین مرحله برای رفع چین ‌و چروک و آسیب‌های پوستی است. برای درمان باید بتوان تا حدی چروک‌ها را پر کرد، برای همین از مزوتراپی‌ در کنار سایر روش‌ها مانند میکرودرم ابرژین (لایه‌برداری مکانیکی ظریف) و بوتاکس استفاده می‌شود.

درمان‌های ترکیبی در رفع چروک‌ها و آسیب‌های پوستی نتیجه مطلوب‌تری خواهند داشت. به طور مثال برای فردی که به دلیل آکنه، پوستی نا‌صاف و پر از فرو‌رفتگی دارد، ابتدا از روش میکرودرم ابرژین استفاده می‌شود و بعد از لایه‌برداری با تزریق دارو در مزودرم (لایه میانی پوست) مزوتراپی انجام می‌شودبرای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها (مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت چروک‌ها جلوگیری شود و بعد با مزوتراپی به کشیدگی پوست و رفع چین ‌و چروک‌ها کمک کرد.
برخی از دارو‌هایی که به وسیله تزریق در مزوتراپی وارد پوست می‌شوند عبارتند‌ از: انواع آمینواسید‌ها، ویتامین‌ها (به ‌طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)، آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری و اسید هیالورونیک.

مقایسه با لیفتینگ:
جلوی پیری و کهولت سن را با هیچ روشی نمی‌توان گرفت، برای همین افرادی که لیفتینگ جراحی صورت انجام داده‌اند بعد از مدتی دوباره دچار افتادگی پوست می‌شوند و چون یک‌بار پوست صورت آن‌ها کشیده شده است، نمی‌توانند برای بار دوم از این روش استفاده کنند، در حالی‌ که در مزوتراپی چنین محدودیتی وجود ندارد. در ضمن در لیفتینگ جای بخیه‌ها به زیبایی فرد لطمه می‌زند.
مزوتراپیست‌ها می‌گویند معمولاً در جوان‌سازی ‌پوست اولین نشانه یعنی نرم و روشن شدن پوست بعد از اولین تزریق مشاهده می‌شود. (مشاهده تغییرات از جلسه سوم)

مزولیپو: درمان موضعي چاقي بدن در نواحي شكم،پهلو،ران ،باسن به وسيله مزوتراپي مي باشد.

یکی از مهم‌ترین مسائل در درمان چربی‌های موضعی به وسیله مزوتراپی عمق درمان (تزریق) است. در مزوتراپی برای درمان چاقی موضعی از دارو‌هایی استفاده می‌شود که علاوه بر افزایش گردش خون در آن منطقه باعث سوخت ‌و ‌ساز بیشتر و اصطلاحاً آب شدن چربی‌ها و دفع آن‌ها نیز می‌شود. نکته حائز اهمیت در این روش عدم استفاده از دارو‌های هورمونی و نیز جلوگیری از شل‌شدگی و افتادگی پوست است، زیرا مزوتراپی علاوه بر از بین بردن چربی‌ها پوست را نیز محکم و سفت می‌کند.

درمان ريزش مو توسط مزوتراپي:
در این تکنیک، دارویی که بیمار باید به صورت خوراکی مصرف کند، به صورت موضعی و در محل مورد نظر به فولیکول‌های مو تزریق می‌شود. در ریزش موی هورمونی و ریزش موی آقایان چون عامل این بیماری برای همیشه باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. در این افراد از روش مزوتراپی به عنوان روش کمکی در کنار دیگر روش‌های درمانی می‌توان کمک گرفت ولی در ریزش مو ناشی از رژیم طولانی مدت یا اعمال جراحی که جذب دارو مختل می‌شود (مثل جراحی روده که بخشی از روده را از مسیر جذب خارج می‌کنند و به همین علت بعد از مدتی دچار کمبود ویتامین به علت عدم جذب می‌شوند و از راه خوراکی قابل جبران نیست)‌ مزوتراپی می‌تواند به این دسته از بیماران کمک بسیار زیادی در جلوگیری از ریزش مو بکند چون علت به وجود آورنده ریزش مو قابل درمان است.

به‌طور کلی عوارض ناشی از مزوتراپی به 2‌دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند.
برخی عوارض بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود كه شامل ورم، قرمزی، خارش، کبودی، سرگیجه، احساس کسالت، درد و حتی عفونت در محل تزریق مي باشد. عفونت در صورتی به وجود می‌آید که تزریق در محیطی کاملا استریل و با ابزار صحیح و ضدعفونی شده انجام نگیرد.به طور کلی عوارض عمومی مزوتراپی نادر است چون اساس درمان،استفاده از دوزهای کم داروهاست.
گروه‌های زیر نباید از مزوتراپی استفاده کنند.
1ـ خانم‌های باردار
2 ـ بیماران قلبی ـ عروقی
3 ـ افرادی که دچار سرطان‌های پیشرفته هستند.
4 کسانی که دارای سوابق آلرژی و حساسیت به داروهای خاص هستند.
5ـ افرادی که در حال استفاده از داروهای ضدانعقاد هستند ( در این افراد احتمال ایجاد هماتوم و خونریزی زیاد است).
-6سطح ایمنی این افراد پایین
است و ممکن است دچار عفونت‌های شدید شوند.

ثبت نام
بازخورد درون خطی